Niinivaaran autoilijat kolmessa polvessa

Autoilija Aake Ulrik Niinivaara (8.5.1909 - 2.6.1986) Halikosta aloitti autoilijan uransa vuonna 1933. Hänen ensimmäinen autonsa oli merkiltään Ford.
 
40-luvulla sodan aikaan Aake Niinivaara luovutti kaikki autonsa isänmaan käyttöön ja ajoi itse yhtä autoistaan palveluksessa ollessaan. Vuonna 1946 Aake palkkasi kuskiksi Uljas Johanssonin Halikosta. Uljas toimi Aaken työntekijänä aina vuoteen 1977, jolloin Uljas sairastui ja jäi eläkkeelle.
 
50-luvulla Aakella oli kuljetuskalustonaan jo kaksi 5,5 ja 4,5 kuution lavoilla ja nestekipeillä varustettua Kontio Sisu -kuorma-autoa sekä kaksi henkilöautoa, jotka toimivat takseina Halikon alueella. Aake ajoi enimmäkseen silloisen Tielaitoksen, eli TVH:n, ajoja. Hän kuului Suomen Kuorma-autoliittoon, Läänin Kuljetukseen sekä Salon Seudun Autotilaukseen. 50-luvulla Aake Niinivaara hallinnoi myös Salo-Helsinki Kiitolinjaa, joka sitten myöhemmin myytiin eteenpäin.
 
Niinivaaran autot olivat merkittävässä asemassa Halikon seudun ajoissa. Esimerkiksi vanhan 1-tien (nykyisen 110 tien) koko Halikon sillan rakenteen puutavara on ajettu Aaken autoilla.
 
Aake Niinivaara ja hänen vaimonsa Tuovi saivat kaksi lasta: Heikki Ulrikin vuonna 1948 ja tyttären muutaman vuoden myöhemmin. He elivät intensiivisesti mukana kuljetustoiminnassa koko lapsuutensa ajan ja siksipä juuri Heikki ryhtyi myöhemmin autoilijaksi.
 
Aake Niinivaara lopetti autoilijan uransa vuonna 1982. 
 
Myös Halikosta kotoisin oleva Heikki Ulrik Johannes Niinivaara (18.10.1948 -) aloitti oman autoilijan uransa taksinkuljettajana vuonna 1970. Hänen ensimmäinen autonsa oli Toyota Crown. Isänsä toimia seuratessaan Heikki kuitenkin innostui kuorma-autoilusta ja osti ensimmäisen kuorma-autonsa (Vanajan 505/sora-auton) vuonna 1973, jolloin taksiliikenne jäi kokonaan pois. Jo vuonna 1974 Heikki vaihtoi Vanajansa Volvo N88:iin, johon hän osti Salon seudun ensimmäisen kasetin vuotta myöhemmin. Monet vanhat konkarit Salon ja Halikon seudulla katselivat kateellisina nuoren Heikki-pojan uuden kasetin perään!
 
Heikki Niinivaara ihastui kovasti Volvo-merkkiin. Aina vuodesta 1974 asti hän on ajanut vain Volvo-merkkisillä kuorma-autoilla, joita on ollut uran varrella jo yhteensä 7 kappaletta. Tällä hetkellä autona on Volvo FH16, jossa on sorakasetti ja automaattipressuvarustus.
 
Uljas Johanssonin jäädessä eläkkeelle vuonna 1977 Aake myi toisen autonsa pojalleen Heikille. Vuonna 1980 Heikki Niinivaara palkkasi yritykselleen kuskiksi Antti Puntin, joka jatkoi Heikin palveluksessa aina vuoteen 2002 asti. Antti Puntin siirtyessä eläkkeelle Heikki myi toisen autonsa, Volvo NL12:n, pois ja jatkoi yhdellä autolla ammattiaan.

Heikki ajoi Salon Jalostussoran, Läänin Kuljetus Oy:n, rakennusliikkeiden, yksityisten työnantajien sekä Lemminkäinen Oyj:n ajoja. Suurimman osan kanssa hän jatkaa edelleen toimintaansa. Esimerkiksi Lemminkäinen Oyj:n kanssa Heikki on tehnyt yhteistyötä jo yli 30 vuoden ajan. Yritys ilmoittaa kaupparekisterissä maa- ja kiviainesten, kalkin, asfalttimassan ja öljysoran kuljetuksen, konesiirrot ja mullan toimituksen. Heikki Niinivaara on SKAL:n jäsen. Ammattiautoliitto ry:n kultaisen ansiomerkin hän sai vuonna 1998.

Heikki Niinivaara ja hänen vaimonsa Marjatta ovat saaneet kaksi poikaa: Juhan Johanneksen vuonna 1969 ja Jari Matin vuonna 1970. Jari on jatkanut autoilijan uraa jo kolmannessa polvessa!
 
Autoilija Jari Matti Niinivaara (14.9.1970 -) Halikosta aloitti oman uransa kuorma-autoilijana vuonna 2000 - ja tietenkin Volvolla! Ennen oman yrityksen perustamista Jari toimi kuorma-auton kuljettajana useissa eri yrityksissä 12 vuoden ajan. Aloittaessaan omaa yritystään Jari osti isältään Heikiltä ensimmäisen kuorma-autonsa Volvo F16:n, jonka hän on vaihtanut loppuvuodesta 2005 uudempaan Volvo FH12:seen.
 
Jari Niinivaara toimii eri yksityisten työnantajien, Läänin Kuljetus Oy:n, eri rakennusliikkeiden sekä Lemminkäinen Oyj:n kanssa yhteistyössä toimialueenaan Salo sekä Salon ympäristökunnat. Jari Niinivaaran autossa on vaihtolavalaitteet, automaattipressuvarustus sekä sorakasetti. Yritys ilmoittaa kaupparekisterissä toimialakseen maa- ja kiviainesten kuljetuksen, murskeen ja hiekan myynnin ja kuljetuksen, mullan myynnin ja kuljetuksen, vaihtolavakuljetukset, koneiden kuljetukset autolla / lavetilla, vaihtolavojen vuokrauksen sekä vesisäiliön vuokrauksen / teiden kastelutoiminnan. Jari Niinivaara on SKAL:n jäsen ja kuuluu myös Salon Ammattiautoilijat ry:n hallitukseen.
 
Jari Niinivaara ja hänen vaimonsa Saija ovat saaneet kaksi lasta: Arttu Herman Fabianin vuonna 2001 ja Mimmi Matildan vuonna 2004. Jäämmekin mielenkiinnolla seuraamaan, jatkaako Arttu-poika isänsä ja isoisiensä autoilijan vaativaa ja raskasta, mutta myös erittäin mielenkiintoista ja antoisaa ammattia aina neljännessä polvessa.
 
Niin Jarin kuin hänen isänsäkin auton tuntee aina samanlaisista sinisistä värityksistään sekä valkoisista vauhtiraidoistaan. Molemmat autot ovat jokaiselle Halikon ja Salon seudun asukkaalle varmasti tuttu näky!